به همت پارک علم و فناوری همدان :

آغاز اهدای گواهینامه انطباق  (COC) و گواهینامه محصول (COP) در استان همدان به عنوان دومین استان کشور

 

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری همدان، نشست تخصصی تبیین روند اجرای نظام استاندارد سازی محصولات دانش بنیان با اهدای گواهینامه انطباق (COC) و گواهینامه محصول (COP) با هدف حمایت و رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان و یک گام اجرایی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، با حضور مدیرکل نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری، معاون مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران، مدیران و کارشناسان سازمان های مرتبط و جمع کثیری از مدیران شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در روز دوشنبه مورخ 20/8/1398 به میزبانی پارک علم و فناوری همدان و اداره کل استاندارد استان همدان برگزار گردید .

در این جلسه دکتر محمد حسن مرادی رئیس پارک علم و فناوری همدان اظهار داشت: در استان همدان تعداد ۵۰ شرکت دانش بنیان و ۱۴۰ واحد فناور مشغول فعالیت هستند و حدود ۲۰۰ محصول در این واحدها تولید می شود که این محصولات در زمینه تولید برق و الکترونیک، موادشیمیایی، ماشین ها و صنایع کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، عمران و مهندسی پزشکی است که بیشتر آنها صادراتی هستند.

ایشان محصولاتی از قبیل ( ملکه زنبور عسل با تلقیح مصنوعی ، محصولات نانو، بذر هیبرید گیاهان زینتی، کنه شکارگر و اپلیکیشن های گوناگون) را تنها بخشی از محصولاتی برشمرد که به ارپا و کشورهای دیگر صادرات می شود و ادامه داد، با هماهنگی های صورت پذیرفته بازار فروش حداکثر محصولات دانش بنیان به عراق محیا گردیده و در حال انتقال تولیدات به نمایشگاه یکساله در این کشور هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری همدان از راه اندازی چند شتاب دهنده در صنایع بزرگ همدان تا پایان سال خبر داد و افزود: لزوم توجه به واحدهای تحقیق و توسعه صنایع بزرگ را به سمت ایده پردازان می کشاند تا از این طریق تولیدات خود را پیشرفته و بروز کنند.

در ادامه این جلسه خانم دکتر مریم ملونی، مدیرکل نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری نیزبیان داشت: با تفاهم صورت گرفته بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران، تصمیم اتخاذ گردیده تا برای استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان در ۱۲ استان، گواهینامه انطباق COC)) و گواهینامه محصول (COP) صادر شود که استان همدان دومین استان می باشد.

وی در نشست تخصصی تبیین روند اجرای نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان اظهار داشت: هم اینک ۱۰۰ خدمت متنوع به شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور ارائه می شود، اما استاندارد سازی محصولات این شرکت ها زیرساختی ضروری برای تقویت و رونق گرقتن اقتصاد دانش بنیان است که شیوه نامه اجرایی آن تدوین گردیده و برای حمایت و تسهیل در تجاری سازی محصولات دانش بنیان نیازمند هم افزایی و رسیدن به حد مطلوب آن هستیم.

مدیرکل نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: شرکت های دانش بنیان برای عرضه فناوری خود در بازار نیازمند گواهینامه استاندارد هستند و تفاهم نامه یاد شده بسیاری از مشکلات این شرکت ها را مرتفع کرده است و اجرای موفق آن، حمایت همه جانبه همه دستگاه ها را می طلبد زیرا یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

همچنین سید سعید میرنظامی معاون مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران نیز اظهار داشت: ۱۷ پروانه در سال ۹۶ و بقیه در سال قبل و سالجاری برای محصولات دانش بنیان صادر شده است که شامل سامانه های جراحی هوشمند، تجهیزات پزشکی، صنایع نفت و گاز، نازل های سی.ان.جی و صنایع مخابراتی است که برای نخستین بار گواهینامه انطباق (COC) و گواهینامه محصول (COP)  دریافت کردند.

وی تاکید کرد: یکی از اهدف سازمان ملی استاندارد بهبود فضای کسب و کار است و براساس تفاهم نامه صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، گواهینامه انطباق(COC) و گواهینامه محصول (COP)  طبق ساز و کار معینی برای محصولات دانش بنیان صادر می شود.

میرنظامی مدنی با اشاره به بالا بودن نرخ رشد تولیدات علمی در کشور و مطلوب نبودن رشد اقتصادی و توسعه صنعتی خاطرنشان کرد: محصولات دانش بنیان می تواند کمک بزرگی به تحقق اقتصاد مقاومتی کرده و از صادرات تک محصولی کشور بکاهد.

گواهینامه انطباق (COC) به محصولات دانش بنیانی اعطا می شود که با یک استاندارد ملی، منطقه ای، جامعه ای و یا کارخانه ای مطابقت داشته باشد.

گواهینامه محصول (COP) به آن دسته محصولات دانش بنیان داده می شود که با هیچکدام از انواع استاندارد مطابقت نداشته و محصولی جدید باشد که گواهینامه مورد نظر بر اساس ویژگی های محصول و خود اظهاری تولید کننده صادر می شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!