دانش بنیان
فرآیند ارزیابی شرکت‌های متقاضی استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان چیست

فرآیند ارزیابی شرکت­‌های متقاضی شامل مراحل زیر است:

شرکت متقاضی در سامانه ارزیابی شرکت­ها و موسسات دانش‌بنیان (http://www.reg.daneshbonyan.ir)   ثبت‌نام می‌نماید.

دبیرخانه کارگروه پس از بررسی اولیه اسناد و مدارک شرکت، آن را به کارگزار جهت ارزیابی ارجاع می‌­دهد.

کارگزار پس از ارزیابی شرکت متقاضی، اطلاعات خود را در سامانه مربوط به دبیرخانه کارگروه بارگذاری می‌نماید.

دبیرخانه پس از بررسی فرآیند ارزیابی و صحت اطلاعات و همچنین تطبیق با آیین‌نامه، نتیجه را به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت­ها و موسسات دانش‌بنیان ارائه می‌نماید.

پس از بررسی پرونده شرکت در کارگروه، نتیجه ارزیابی به دبیرخانه اعلام می­گردد.

نهایتا نتیجه بررسی دانش‌بنیان بودن شرکت متقاضی، در کارتابل شرکت قسمت «آرشیو» منعکس می­گردد.

آیا تاییدیه و استاندارد برای محصولات دانش بنیان الزامی است؟

دارا بودن تاییدیه و استاندارد برای شرکت‌ها ذاتا الزامی نیست، با این حال ممکن است کارشناس فنی بدون مشاهده تاییدیه یا استاندارد محصول، قادر به ارزیابی و تایید محصول نباشد. بعنوان نمونه، کارشناس فنی نتواند یک محصول حوزه دارو را بدون مشاهده تاییدیه‌های آزمایشگاهی، از نظر فنی تایید کند. لذا در برخی موارد تاییدیه و استانداردها ضروری است

آیا شرکتی با نداشتن فروش یا وجود فروش غیررسمی، می‌تواند تایید شود؟

شرکت‌های متقاضی در صورت نداشتن فروش می‌توانند به صورت نوپا بررسی و تایید شوند. در واقع داشتن فروش (رسمی یا غیر رسمی) جهت تایید شرکت الزامی نیست.

پس از ارسال درخواست ارزیابی توسط شرکت، چه زمانی کارگزار برای ارزیابی مراجعه می‌کند؟

شرکت باید جهت تماس کارگزار و تعیین زمان ارزیابی منتظر بماند و زمان بازدید از سوی کارگزار ارزیابی با شرکت متقاضی هماهنگ می‌شود.

یا اعضای هیئت مدیره شرکت متقاضی باید از اعضای هیات علمی دانشگاه باشند؟ و سهامداری دانشگاه در شرکت‌های دانش بنیان ضروری است؟

خیر، شرکت‌هایی که دانشگاه بعنوان سهامدار آنان نیست و همچنین اعضاء اصلی آنها عضو هیئت علمی دانشگاه نیز نباشند، می‌­توانند وارد فرآیند ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان شوند.

آیا پس از تأیید، به شرکت گواهی مکتوب دانش‌بنیان شدن ارائه می‌شود؟

خیر، به شرکت‌ها پس از تأیید هیچ گونه گواهی مکتوب ارائه نمی‌شود، بلکه اسامی شرکت­های تأیید شده بر روی صفحه اول سامانه قرار می‌گیرد و شرکت­های تأیید شده می­توانند از قسمت  «pub.daneshbonyan.ir»، استعلام تأییدی خود را مشاهده کنند.

تفاوت اصلی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک و شرکت‌های دانش بنیان که در پارک مستقر نیستند، چیست؟

معافیت مالیاتی در قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان در دو ماده مجزا 3 و 9 به آن اشاره شده است. به طوری که ماده 9 قانون مربوط به شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری می­باشند که از مدیریت پارک مجوز لازم جهت استقرار و فعالیت را دریافت کرده باشند. این شرکتها با توجه به این قانون می­توانند از مزایای مناطق آزاد از جمله معافیت مالیاتی به مدت 20 سال استفاده نمایند.

اما شرکتهای مورد تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان لزومی به استقرار در پارکهای علم و فناوری نداشته و بدون محدودیت جغرافیایی می­توانند به فعالیت بپردازند. این شرکتها با توجه به دستورالعمل ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون مذکور و همچنین بخشنامه­ مربوط به آن هر ساله اسامی شرکتهای دانش بنیان به همراه مصادیق فعالیتهای دانش بنیان آنها از طریق کارگروه به سازمان امور مالیاتی ارجاع می گردد.

آيا عدم تأييد دانش‌بنيان بودن يك شركت، به منزله عدم امكان استفاده آن شركت از ساير تسهيلات و حمايت‌هاي تعريف شده در كشور (غير از اين قانون) است؟

خير. اين شركت‌ها مي‌توانند با ارائه طرح‌هاي خود، همچنان از تسهيلاتي نظير استقرار در مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري، شهرك‌هاي فناوري، جوايز جشنواره‌هايي نظير جشنواره علم تا عمل، تسهيلت ارائه شده توسط معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهور، صندوق‌هاي غيردولتي پژوهش و فناوري و… استفاده نمايند.

نوع تسهيلات، حمايت‌های صندوق نوآوری و شکوفايی چگونه است؟

تسهيلات و حمايت‌هاي صندوق و نوآوري و شکوفايي بر مبناي مصوبات هيأت امنا و هيات عامل صندوق به شرکت‌ها اعطا مي‌شود که براي اطلاع از حمايت‌هاي صندوق به سايت www.inif.ir مراجعه کنيد.

آیا انتقال محصول از شرکتی به شرکت دیگر امکان پذیر است ؟

در صورتی­ که شرکت­‌های دانش‌­بنیان، درخواست انتقال محصول دانش‌­بنیان خود به شرکت دیگری را داشته باشند، باید درخواست خود را از طریق نامه رسمی و امضا شده توسط همة سهامداران شرکت مبداء ارائه نمایند. موضوع درخواست توسط دبیرخانه با توجه به وضعیت شرکت مبدا و مقصد بررسی می‌­شود. دبیرخانه پس از بررسی مستندات ارسالی و علت انتقال محصول، می­تواند با این مسأله موافقت نماید. بدیهی است در صورت انجام این کار، محصول مورد نظر از فهرست محصولات مورد تایید برای شرکت مبداء، حذف می­شود و لذا ممکن است منجر به تغییر وضعیت شرکت مبداء از نظر دانش­بنیانی (تایید/عدم تایید) و نوع آن شود.

پارک علم و فناوری
پارک علم و فناوری چیست؟

پارک علم و فناوری به‌عنوان نهادی اجتماعی اقتصادی، مؤثر در امر توسعه فناوری و به‌تبع آن توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی که در تعامل سازنده با یکدیگر و با سایر نقش‌آفرینان نظام زیست‌بوم نوآوری به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند، فعالیت می‌کند. پارک مؤسسه‌ای پژوهشی و فناوری است که به‌وسیله متخصصین حرفه‌ای مدیریت می‌شود و به‌منظور افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقاء فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌ها و واحدهای فناور حاضر در پارک و مؤسسه‌های متکی بر علم و دانش تأسیس می‌شود. برای دستیابی به این هدف، پارک جریان توسعه فناوری را در میان دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت انداخته و مدیریت می‌کند و رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری را از طریق کانون‌های خلاقیت و شکوفایی، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری و فرآیندهای زایشی تسهیل می‌کند.

منظور از واحدهای فناور چیست؟

پارک‌های علم و فناوری از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد دارند بر پایه دانش کسب‌وکاری را ایجاد و تولید ثروت نمایند در تمامی سطوح حمایت می‌نمایند. متقاضیان واجد شرایط استقرار در پارک علم و فناوری – شرکت‌های تولیدی با محصولات فناورانه که ارزش‌افزوده محصولاتشان بالا باشد. – واحدهای تحقیق و توسعه صنایع – مراکز خدمات تخصصی: آزمایشگاه‌های تخصصی، شرکت‌های مشاوره‌ای در زمینه بازاریابی و توسعه کسب و کار-اشخاص حقیقی و شرکت‌های نوپای دارای ایده مبتنی بر فناوری (استقرار در مراکز رشد).

مخاطبین پارک‌های علم و فناوری چه کسانی هستند؟

منظور شرکت‌ها، مؤسسات، واحدهای تحقیق و توسعه و یا سایر اشخاص حقوقی و همچنین گروه‌ها و هسته‌های فناور فاقد هویت حقوقی تحت پوشش یا مستقر در پارک، یا مراکز رشد یا سایر بخش‌های وابسته به پارک هستند که در چارچوب ضوابط مربوطه در پارک پذیرفته و استقرار یافته‌اند و هویت حقوقی مستقل از پارک دارند. واحدهای فناور با توجه به اساسنامه و یا سایر اسناد قانونی خود در زمینه کسب‌وکار با محوریت یک ایده نو و یا مستخرج از تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس، انتقال و مدیریت فناوری و یا ارائه خدمات تخصصی کسب‌وکار (از فناوری تا بازار) به‌منظور تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت می‌کنند.

مزایای استقرار مؤسسات و واحدهای فناور در پارک علم و فناوری چیست؟

مهم‌ترین مزیت استقرار واحدهای فناوری بهره‌برداری از شرایط تجمیع و هم‌افزایی پژوهشی و فناوری در مجاورت متخصصان و فناوران و امکان حضور در فضای میان بخشی و میان‌رشته‌ای است. به‌علاوه با توجه به وجود زیرساخت‌های ضروری و با ارزش‌افزوده در محیط پارک، امکان بهره‌برداری از خدمات پشتیبانی تخصصی و عمومی به‌صورت متمرکز با هزینه کمتر و بر اساس تعرفه‌های مصوب وجود دارد.

مرکز رشد چیست؟

مرکز رشد نهادی پژوهشی و فناوری محسوب می‌شود که با ارائه خدمات حمایتی، از ایجاد و توسعه واحدهای فناور نوپا یا تازه تأسیس توسط کارآفرینان و نوآوران که با اهداف اقتصادی در زمینه‌های فناورانه و نوآورانه فعالیت می‌کنند، در قالب اجرای رویدادهای کارآفرینی، برنامه‌های شتاب‌ده، دوره‌های رشد مقدماتی و دوره‌های رشد پشتیبانی می‌کند.

شرایط پذیرش یک واحد فناور چیست؟

افراد ارائه دهنده ایده/طرح­های کسب و کار فناورانه با ویژگی های اصلی

  • ایده/طرح مبتنی بر فناوری، نوآورانه و دانش محور با قابلیت تجاری سازی و داشتن پتانسیل مناسب بازار
  • وجود تیم کاری متخصص و مرتبط با زمینه فعالیت و موضوع ایده/طرح
  • وجود شخصیت حقوقی (شرکت ثبت شده) و یا آمادگی جهت ثبت شرکت

می توانند پس از طی فرآیند پذیرش به عنوان واحد فناور در پارک علم و فناوری همدان پذیرش شوند. مراکز تحقیق و توسعه صنعتی و شرکت­های ارائه دهنده خدمات تجاری سازی نیز می توانند از مزایای استقرار در پارک علم و فناوری بهره مند شوند.

کانون شکوفایی/مرکز نوآوری چیست؟

پارک علم و فناوری همدان به منظور زمینه سازی بروز خلاقیت و ارتقاء نوآوری به عنوان متولی توسعه نوآوری اقدام به تشکیل کانون شکوفایی/مرکز نوآوری نموده است. از جمله اهداف این مرکز هدایت نوآوران و فن آفرینان برای پیاده سازی ایده، توسعه و گسترش خلاقیت و نوآوری و شناسایی دانش آموزان، دانشجویان و دانشگاهیان خلاق و نوآور با ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاوره های لازم به صاحبان ایده های نوآور در جهت تبدیل آنها به ایده های تجاری می­ باشد. صاحبان ایده و نوآوران مستقر شده در کانون شکوفایی/مرکز نوآوری به منظور توسعه توانایی­ها و مهارت­های لازم توسط کارشناسان و مشاوران این مرکز تحت آموزش و تعلیم قرار گرفته و همچنین خدمات مشاوره­ای لازم جهت برنامه ریزی فعالیت­ های مرتبط با کسب و کار، جهت تجاری سازی ایده مطرح شده در اختیار ایشان قرار می گیرد.

منظور از دوره رشد مقدماتی (پیش رشد) چیست؟

واحدهای نوآور و فناوری که هنوز شرکت خود را ثبت نکرده اند و قصد راه ‌اندازی یک کسب و کار با محوریت یک ایده نو یا تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی را دارند و یا جهت تکمیل تیم کاری خود نیاز به زمان دارند، می توانند در این دوره مستقر گردند. تثبیت و  اجرای ایده محوری، تکمیل تیم کاری و نیروی انسانی مورد نیاز، ثبت حقوقی شرکت و تنظیم طرح تجاری (Business Plan) از اهداف این دوره می باشند . در این دوره، با حمایت مرکز، طرح کاری و برنامه متقاضی تثبیت و تکمیل گردیده و متقاضی در قالب یک شرکت یا مؤسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل به ثبت می رسد. مدت دوره‌ پیش ­رشد شش ماه است که با شرایط ویژه‌ می‌تواند تا سه ماه دیگر تمدید شود.

منظور از دوره رشد چیست؟

دوره رشد دوره‌ای است که در طی آن یک شرکت فناور با ایده محوری مناسب و متکی بر فناوری، به یک شرکت فعال و موفق اقتصادی تبدیل می‌شود. شرکت های فناوری نوپا با زمینه فعالیت در حوزۀ ایده محوری مصوب خود، پس از طی مراحل پذیرش می توانند جهت سپری نمودن دوره رشد برای مدت محدودی در مراکز رشد پارک مستقر گردند. مدت دوره‌های رشد حداکثر سه سال است.

منظور از دوره موسسات پارکی چیست؟

متقاضیان استقرار در پارک به عنوان شرکت‌های رشد یافته عمدتاً شامل شرکت‌های کوچک و متوسط فناور و دانش‌بنیان، واحدهای تحقیق و توسعه و مراکز تحقیقاتی هستند. زمینه‌های فعالیت متقاضیان پذیرش می‌تواند تحقیقات کاربردی، توسعه‌ای(D&R)، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس، بهینه‌سازی و رشد کمی و کیفی محصول، توسعه و انتقال فناوری و ارائه خدمات تخصصی باشد.

خدمات و حمایت های پارک علم و فناوری همدان چیست؟
  • فضای استقرار دفتری و کارگاهی
  • خدمات اطلاع رسانی،کتابخانه، اینترنت، مراکز اطلاع‌رسانی
  • خدمات توانمندسازی از جمله برگزاری دوره های آموزشی و جلسات مشاوره‌ای فنی و کسب و کار، خدمات حسابداری و حقوقی، برگزاری سمینار و یا دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای شرکت‌های نوپا
  • خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی
  • خدمات مالی و اعتباری: استفاده از تسهیلات مالی کم بهره، شناسایی منابع مالی و جذب سرمایه‌گذاران، تسهیل در جذب اعتبارات مصوب طرح‌ها و پروژه‌ها
  • بازاریابی و حضور در نمایشگاه ها و جشنواره ها
  • استفاده از برند پارک علم و فناوری
  • بهره مندی از قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات
برای پذیرش چه کارهایی باید انجام داد؟