تعیین ۱۰ حوزه آسیب‌پذیر دانش‌بنیان در شرایط شیوع/حفظ اشتغال ۹۰ درصدی شرط اعطای تسهیلات کرونایی

 

مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی حفظ اشتغال ۹۰ درصدی، کاهش میزان فروش و فعالیت در حوزه‌های آسیب‌پذیر را از شروط اعطای تسهیلات حمایتی این صندوق به شرکت‌های آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا نام برد و گفت: گام دوم حمایت‌های ما شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان و شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری همدان و به نقل از ایسنا؛ محسن نوتاش، با اشاره به اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های آسیب دیده و متضرر از شرایط شیوع کرونا ویروس در کشور، افزود: تصمیماتی که ما برای حمایت از این شرکت‌ها داشتیم، از اوایل اردیبهشت ماه اجرایی شد و این حمایت‌ها شامل سه دسته از شرکت‌های “دانش‌بنیان کوچک”، “شرکت‌های خلاق” و  شتابدهنده‌ها و تامین‌کنندگان فضای کار اشتراکی” می‌شود.

وی شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان را شامل شرکت‌هایی با نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر و یا فروش کمتر از ۲ میلیارد تومان دانست و ادامه داد: تسهیلاتی که برای این دسته از شرکت‌ها در نظر گرفته شد، تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان با نرخ بهره ۹ درصد است که پرداخت آن از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی صورت می‌گیرد.

نوتاش اضافه کرد: بازپرداخت این تسهیلات با دوره تنفس ۶ ماهه تعیین شده است و در بازه ۱۲ ماهه شرکت‌ها اقدام به بازپرداخت تسهیلات دریافتی خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال‌که از این میزان تسهیلات چه مقدار به شرکت‌های متضرر از شرایط شیوع ویروس کرونا تعلق می‌گیرد، توضیح داد: این تسهیلات بر اساس هزینه‌هایی که شرکت‌ها در اظهارنامه‌ها و صورت‌های مالی شرکت درج کرده‌اند، میزان فروش و یا بر اساس حقوق و دستمزدی که شرکت به پرسنل پرداخت کرده است، اعطا می‌شود.

نوتاش با تاکید بر اینکه این تسهیلات در قالب تسهیلات سرمایه درگردش در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده می‌شود، یادآور شد: ما بر روی جزئیات هزینه‌کرد این تسهیلات در شرکت‌ها نظارت نداریم و تنها موردی که در این زمینه مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد، “حفظ اشتغال” است. در بازه ۶ ماهه که تسهیلات پرداخت می‌شود، شرکت باید ۹۰ درصد اشتغال خود را حفظ کرده و نباید تعدیل و کاهش نیرو داشته باشد.

نوتاش، تاکید کرد: این تسهیلات برای شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان، خلاق و شتابدهنده‌ها تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با چک و سفته پرداخت می‌شود و بالاتر از آن علاوه بر چک و سفته نیاز به ضامن است.

نوتاش با اشاره به آمار شرکت‌های آسیب دیده متقاضی تسهیلات صندوق، گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان کوچک، ۸۰ شتابدهنده‌ و تامین‌کنندگان فضای کار اشتراکی و بیش از ۱۱۰ شرکت‌ خلاق برای دریافت این تسهیلات، تقاضای خود را ثبت کرده‌اند. تاکنون بیش از ۱۳۰ شرکت این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

 

فرمولی برای برآورد میزان آسیب دیدگی شرکت‌ها در شرایط شیوع کرونا
مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص شاخص‌های ارزیابی شرکت‌ها برای برآورد میزان آسیب دیدگی ناشی از شیوع کرونا ویروس در کشور، توضیح داد: شاخص در نظر گرفته شده نسبت فروش زمستان به کل سال ۹۸ در مقایسه با همین نسبت (فروش زمستان به کل) برای سال ۹۷ است. در این شاخص اگر میزان فروش شرکتی کاهش نشان دهد، مشمول دریافت تسهیلات کرونایی این صندوق خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر اساس این شاخص تشخیص داده می‌شود که آسیب‌دیدگی شرکت‌ها به چه میزان است و بر اساس هزینه‌ها، میزان فروش و حقوق و دستمزد، رقمی که باید به شرکت پرداخت شود، تعیین می‌شود.

نوتاش ادامه داد: مد نظر ما تنها فروش‌های رسمی در بازارهای داخلی و یا خارجی است که شرکت‌ها در صورت‌های مالی خود اظهار کرده باشند.

این مقام مسؤول در خصوص زمان انجام مراحل ارزیابی شرکت‌های متقاضی، افزود: فرآیند ارزیابی برای شرکت‌هایی که کاهش فروش داشتند و فعالیت‌شان در حوزه‌های آسیب‌پذیر تعریف شده باشد، در کمتر از یک هفته انجام می‌شود؛ ولی به طور کلی زمان پرداخت تسهیلات بستگی به همکاری شرکت‌ها با صندوق نوآوری و یا صندوق‌های پژوهش و فناوری دارد.

 

حمایت از شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان گام دوم حمایتی صندوق نوآوری
نوتاش، با بیان اینکه تاکنون سه دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک، خلاق و شتابدهنده‌ها و تامین کننده فضای کاری اشتراکی تحت حمایت‌های کرونایی این صندوق قرار گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: برنامه گام حمایت ما شامل شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های نوآفرین (استارتاپ‌هایی که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کد نوآفرین را دریافت کردند) و شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ می‌شود که نحوه اعطای این حمایت‌ها مرحله به مرحله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گفته وی، کارهای اجرایی این اقدام در حال اجرایی شدن است و به زودی شرایط آن از سوی وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری اعلام می‌شود.

نوتاش با تاکید بر اینکه میزان تسهیلات برای شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان آسیب دیده مشخص نشده است، اظهار کرد: قاعدتا میزان تسهیلات این دسته از شرکت‌ها در حد ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه این تسهیلات برای شرایط ویژه شیوع کرونا در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: سایر تسهیلات این صندوق چون روش اقساطی، تامین تجهیزات، تامین فضای کاری، نمونه‌سازی، ضمانت‌نامه همچنان اعطا می‌شود و تسهیلات طراحی برای شرایط شیوع کرونا در بازه چند ماهه اعطا می‌شود و بعد از مدتی این تسهیلات از سبد حمایتی ما حذف خواهد شد.

 

حوزه‌های اولویت‌دار برای دریافت تسهیلات کرونایی
مدیر ارتباط با مشتری صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه اولویت حمایتی ما شرکت‌های کوچک دانش‌بنیانبوده است، ادامه داد: برای اعطای این تسهیلات باید تعیین کنیم که آیا شرکت آسیب‌دیده است یا خیر و پس از آن میزان تسهیلات تعیین شود. در بخش تعیین آسیب‌دیدگی شرکت‌ها، ما علاوه بر نسبت فروش سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، رتبه الکسا، میزان نصب و تعداد کاربران فعال برای حوزه نرم افزارها و  اپلیکیشن را مد نظر قرار می‌دهیم. علاوه بر آن یکسری از حوزه‌ها نیز به عنوان حوزه‌های آسیب‌پذیر در شرایط شیوع ویروس کرونا تعریف شده است.

وی با بیان اینکه هر شرکتی که هر کدام از این سه آیتم فوق (میزان فروش، رتبه الکسا و یا قرار داشتن در حوزه‌های آسیب پذیر) را داشته باشند، می‌توانند درخواست خود را برای دریافت این تسهیلات ثبت کنند، اظهار کرد: حوزه‌های “گردشگری”، “سلامت غیر دیجیتال”، “صنایع دستی”، “حمل و نقل هوشمند”، “دیداری”، “شنیداری”، “معماری”، “هنری”، “رسانه” و “سرگرمی غیر دیجیتال” جزو حوزه‌های آسیب‌پذیر در شرایط شیوع تعیین شده است و شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها فعال باشند، بدون در نظر گرفتن نسبت فروش،  می‌توانند از تسهیلات کرونایی ما بهره‌مند شوند، در غیر این صورت نسبت فروش و رتبه الکسای آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

همکاری صندوق‌های پژوهش و فناوری
مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مشارکت صندوق‌های پژوهش و فناوری در اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت‌های آسیب‌دیده از شرایط شیوع کرونا ویروس با تاکید بر اینکه اعطای این تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صندوق نوآوری صورت می‌گیرد، گفت: شرکت‌های خلاق و شتابدهنده‌هایی که دانش‌بنیان نیستند، از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری مورد حمایت قرار گرفتند؛ به این صورت که پس از انجام فرآیند ارزیابی، به صندوق‌های پژوهش و فناوری معرفی می‌شوند و با تزریق اعتبارات به این صندوق‌ها، این تسهیلات از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری در اختیار شرکت‌ها و شتابدهنده‌های واجد شرایط قرار داده می‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!