راهبرد اقتصادی دانش بنیان های همدان جلوگیری از خروج ارز از کشور است

 

 

شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور استان همدان سعی دارند از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند و صادرات خود را نیز افزایش دهند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری همدان، دکتر مجید کزازی رئیس پارک علم و فناوری همدان در معرفی ظرفیت های فناوری گفت: در استان همدان 340 واحد فناور و 74 شرکت دانش بنیان مشغول به فعالیت می باشد و تلاش شده تا زیر ساخت های لازم برای حمایت حداکثری در استان فراهم شود .

دکتر مجید کزازی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان فروش ریالی و ۵.۵ میلیون دلار فروش ارزی توسط واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان همدان رقم خورد افزود: راه برد اقتصادی شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور همدان حذف خروج ارز از کشور و افزایش صادرات و ارز آوری است .

وی اظهار کرد: برخی از شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور استان، دانش فنی و میزان تولید بالایی دارند و محصولات آن‌ها جایگزین محصولات خارجی در سطح بازار داخلی می گردد و نیز نمونه خارجی محصولات برخی از آن‌ها یا وجود نداره یا بسیار کم است.

دکتر کزازی با بیان اینکه شرکت دانش صنعت فهیم در جلوگیری از خروج ارز به خارج کشور فعالیت چشمگیری داشته است، افزود: این شرکت در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می کند به طوری که 17 نوع محصول را تولید و در بازار عرضه می کند.

وی تصریح کرد: زمانی که کشور ایران مورد تحریم ها قرار گرفت و بازار خودرو دچار مشکل شد این شرکت با تولید قطعات خودرو توانست بازار داخلی را تحت پوشش قراردهد و از خروج ارز به خارج کشور جلوگیری کند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان بیان داشت: این شرکت سالیانه 60 هزار قطعه خودرو هر کدام با ارزش معادل 3.8 دلار تولید می کند و با 9 شرکت تامین کننده همکاری مستمر دارد.

به گفته وی، شرکت دانش صنعت فهیم از سال 95 تاسیس شده و 35 نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند. دکتر کزازی همچنین در خصوص معرفی شرکت همدان آزمون کاوش گر نیز افزود: این شرکت تجهیزات آزمایشگاهی -مهندسی در حوزه های کشاورزی، مکانیک، پلیمر،الکترونیک و عمران را تولید می کند.

وی با بیان اینکه این شرکت از سال 98 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر دارای 5 نفر نیروی انسانی می باشد، تصریح کرد: سالیانه این شرکت 1000 قطعه نمونه بردار، 500 قطعه مخزن وکیوم تولید می کند.

وی بیان داشت: نخبگان همدانی قطعه نمونه برداری، تجهیزات آزمایشگاهی-مهندسی شرکت همدان آزمون کاوش گر را مشابه نمونه آلمانی ساخته و در بازار داخلی عرضه می کنند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده ی محصول وارداتی نمونه برداری با ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار وارد کشور می شود که هیچ گونه صرفه اقتصادی ندارد و این در حالیست که شرکت همدان آزمون کاوش گر این محصول را با 5 میلیون تومان در بازار داخلی به فروش می رساند.

وی همچنین با اشاره به اینکه شرکت آینده نگر جوکار نیز به ساخت ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته فعالیت دارد، اظهارداشت: این شرکت از سال 99 تاسیس شده و تولیدات آن سالیانه متغییر می باشد به طوری که سال گذشته 60 دستگاه و در شش ماهه امسال بیش از 50 دستگاه تولید شده است. دکتر کزازی خاطرنشان کرد: تولیدات رباتی این شرکت در صنایع مختلف ظروف چینی،چوب،خودروسازی ، پرس برق و… کاربرد دارد.

وی بیان کرد: قیمت پایه محصولات شرکت آینده نگر جوکار 470 میلیون تومان می باشد که محصول وارداتی آن بیش از 4 میلیارد تومان در بازار داخلی به فروش می رسد که هیچ گونه صرفه اقتصادی ندارد و به همین منظور از خروج ارز به خارج کشور جلوگیری شده است.

وی گفت:در این شرکت 7 نیروی انسانی به طور مستقیم و 100 نفر به طور غیرمستقیم فعالیت می کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!