شتاب بخشیدن به پژوهشهای دانشبنیان؛ رسالت وزارت علوم در سال «جهش تولید»
دکتر منصور غلامی در یادداشتی تاکید کرد: رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ که سال جهش تولید نامیده شده است، شتاب بخشیدن به پژوهشهای دانشبنیان با رویکرد مسئلهیابی به منظور شناسایی موانع و ارائه راه حلهای کاربردی، بازطراحی زنجیره ساختارهای تولید محصول، بازاریابی، توزیع و بهبود ارزش افزوده صنایع تولیدی کشور خواهد بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، متن یادداشت دکتر غلامی به شرح زیر است:
سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۹، باید به مثابه ابلاغ تکالیف اساسی برای نهادهای اجتماعی و آموزشی به ویژه جامعه علمی و پژوهشی کشور تلقی شود. اکنون که با وجود تحریمهای بیسابقه ظالمانه نظام سلطه، جمهوری اسلامی توانسته است به تولید داخلی رونق ببخشد، توجه به «جهش تولید» در کشور برای ایجاد و گسترش ِعدالت و رفاه اجتماعی و رسیدگی کارسازتر به طبقات کمتر برخوردار جامعه است.
تحقق این مهم جز با تاکید بر اصول اصلی انقلاب، گسترش سرمایه اجتماعی، توجه به ظرفیتهای داخلی و اتکا به جوانان دانا و پرانگیزه و بخصوص نخبگان علمی و دانشگاهی امکان پذیر نخواهد بود.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد بالنده آموزش عالی کشور به عنوان خط مقدم دانشپژوهی و آیندهنگری رسالتی سترگ بر عهده دارند. در مسیر پیش رو، رویکرد کیفیسازی و کاربردیسازی علم، پژوهش و فناوری در جهت حل مشکلات دولت و جامعه در شرایط خطیر، بایستی در تمامی امور برنامهریزی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وجهه همت جامعه دانشگاهی کشور باشد. این مهم، با تقویت شرکتهای دانشبنیان در تولید پژوهشها و فناوریهای جدید با رویکرد ِحل مسایل صنایع داخلی و رفع مشکلات پیش روی کشور و تقویت تولیداتی که مبتنی بر صنعتِ انفورماتیک اولویتی اصلی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری قابل دستیابی است.
رشد پرشتاب صنایع دیجیتال با توانِ غیرقابل پیشبینی در حال و آینده زندگی بشر و تغییرات گسترده در ایجاد مشاغل متعدد و پر تنوع، هرگونه کندی و تاخیری را برای جامعه علمی و اجرایی کشور ناموجه میسازد.
رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ که به سال جهش تولید نامیده شده است، شتاب بخشیدن به پژوهشهای دانشبنیان با رویکرد مسئلهیابی به منظور شناسایی موانع و ارائه راه حلهای کاربردی، بازطراحی زنجیره ساختارهای تولید محصول، بازاریابی، توزیع و بهبود ارزش افزوده صنایع تولیدی کشور خواهد بود.
جمهوری اسلامی به رغم همه مشکلات پیش رو که بخشی از آن ناشی از دشمنیها و تحریمهاست، راه خود را در اعتلای جامعه علمی کشور و زمینهسازی به منظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی طی میکند. تثبیت جایگاه شانزدهم علم جهانی براساس نظام های رتبه بندی معتبر بین المللی، رشد قابل توجه شاخص مقالات علمی و پژوهشهای بنیادی و تولید پیشرفتهترین ابزارهای تکنولوژیک در زمینههای صنایع گوناگون، امیدبخش است و بارقههای پیشرفت علمی که مقدمه هرگونه توسعه و جهش در زمینه تولید به شمار میرود، نمایان ساخته است.
فعالیتهای گسترده دانشگاههای سراسر کشور و بیش از ۶۰ شرکت دانشبنیان و مراکز رشد در زمینه تولید ملزومات بومی و تولید داخل مرتبط با پیشگیری، تشخیص و مقابله با ویروس کرونا نمونهای از حضور موثر نهاد آموزش عالی در حل مشکلات جامعه به شمار میرود.
بیگمان تلاش همکاران اینجانب در آموزش عالی و دانشگاهها و مؤسسات وابسته در سراسر میهن عزیزمان برای شناخت موانع و ارائه برنامههای عملیاتی برای تحقق این جهش عظیم، اولویت ِ سال جاری ماست و تردید ندارم که جامعه دانشگاهی کشور برای کاهش شکوفایی تولید داخلی و گسترش رفاه اجتماعی، توسعه متوازن و کاهش وابستگیها، بیش از گذشته آماده کمک علمی و کاربردی به برنامهریزان دولتی و کارآفرینان بخش خصوصی در حوزههای اقتصاد و صنعت کشور خواهد بود.
سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۹، باید به مثابه ابلاغ تکالیف اساسی برای نهادهای اجتماعی و آموزشی به ویژه جامعه علمی و پژوهشی کشور تلقی شود. اکنون که با وجود تحریمهای بیسابقه ظالمانه نظام سلطه، جمهوری اسلامی توانسته است به تولید داخلی رونق ببخشد، توجه به «جهش تولید» در کشور برای ایجاد و گسترش ِعدالت و رفاه اجتماعی و رسیدگی کارسازتر به طبقات کمتر برخوردار جامعه است.
تحقق این مهم جز با تاکید بر اصول اصلی انقلاب، گسترش سرمایه اجتماعی، توجه به ظرفیتهای داخلی و اتکا به جوانان دانا و پرانگیزه و بخصوص نخبگان علمی و دانشگاهی امکان پذیر نخواهد بود.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد بالنده آموزش عالی کشور به عنوان خط مقدم دانشپژوهی و آیندهنگری رسالتی سترگ بر عهده دارند. در مسیر پیش رو، رویکرد کیفیسازی و کاربردیسازی علم، پژوهش و فناوری در جهت حل مشکلات دولت و جامعه در شرایط خطیر، بایستی در تمامی امور برنامهریزی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وجهه همت جامعه دانشگاهی کشور باشد. این مهم، با تقویت شرکتهای دانشبنیان در تولید پژوهشها و فناوریهای جدید با رویکرد ِحل مسایل صنایع داخلی و رفع مشکلات پیش روی کشور و تقویت تولیداتی که مبتنی بر صنعتِ انفورماتیک اولویتی اصلی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری قابل دستیابی است.
رشد پرشتاب صنایع دیجیتال با توانِ غیرقابل پیشبینی در حال و آینده زندگی بشر و تغییرات گسترده در ایجاد مشاغل متعدد و پر تنوع، هرگونه کندی و تاخیری را برای جامعه علمی و اجرایی کشور ناموجه میسازد.
رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ که به سال جهش تولید نامیده شده است، شتاب بخشیدن به پژوهشهای دانشبنیان با رویکرد مسئلهیابی به منظور شناسایی موانع و ارائه راه حلهای کاربردی، بازطراحی زنجیره ساختارهای تولید محصول، بازاریابی، توزیع و بهبود ارزش افزوده صنایع تولیدی کشور خواهد بود.
جمهوری اسلامی به رغم همه مشکلات پیش رو که بخشی از آن ناشی از دشمنیها و تحریمهاست، راه خود را در اعتلای جامعه علمی کشور و زمینهسازی به منظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی طی میکند. تثبیت جایگاه شانزدهم علم جهانی براساس نظام های رتبه بندی معتبر بین المللی، رشد قابل توجه شاخص مقالات علمی و پژوهشهای بنیادی و تولید پیشرفتهترین ابزارهای تکنولوژیک در زمینههای صنایع گوناگون، امیدبخش است و بارقههای پیشرفت علمی که مقدمه هرگونه توسعه و جهش در زمینه تولید به شمار میرود، نمایان ساخته است.
فعالیتهای گسترده دانشگاههای سراسر کشور و بیش از ۶۰ شرکت دانشبنیان و مراکز رشد در زمینه تولید ملزومات بومی و تولید داخل مرتبط با پیشگیری، تشخیص و مقابله با ویروس کرونا نمونهای از حضور موثر نهاد آموزش عالی در حل مشکلات جامعه به شمار میرود.
بیگمان تلاش همکاران اینجانب در آموزش عالی و دانشگاهها و مؤسسات وابسته در سراسر میهن عزیزمان برای شناخت موانع و ارائه برنامههای عملیاتی برای تحقق این جهش عظیم، اولویت ِ سال جاری ماست و تردید ندارم که جامعه دانشگاهی کشور برای کاهش شکوفایی تولید داخلی و گسترش رفاه اجتماعی، توسعه متوازن و کاهش وابستگیها، بیش از گذشته آماده کمک علمی و کاربردی به برنامهریزان دولتی و کارآفرینان بخش خصوصی در حوزههای اقتصاد و صنعت کشور خواهد بود.